sunnuntai 6. tammikuuta 2019

Mire Nitro 8.-26.1.2019


Galleria Kohina
Taitokortteli tiilitalo, Koskikatu 1, Joensuu
ma-pe 12-17, la 11-15



Was ihr seid,das waren wir.Was wir sind,das wirdet ihr.

What you will beis what we are.What we are iswhat you will be.

Mitä sinusta tulee,me olemme.Mitä olemme,sinusta tulee.

- Sign in the ossuary in Naters, SwitzerlandTeksti Naterin kalmiston kyltissä Sveitsissä



Teosluettelo
Information of the details




Takaa vasemmalta alkaen:
From behind left to right:


Sipulin pilkkoja II, 2019, syanotypia kankaalle & glitterkangas
Onion Chopper II, 2019, cyanotype on fabric & glitter fabric

Palaa, 2003, ruostemonotypia
Burn, 2003, rustmonotype

Hajota, 2003, monotypia
Vanish, 2003, monotype

Edessä:
In front:

May I Rest Now?, 2018, ommel, kankaat, tyynyt & -liinat
...sewing, fabrics, pillows








Sade, 2019, paljetit, neulat, helmet, valo, syanotypia kankaalle
Rain, 2019, sequins, beads, pins, light, cyanotype on fabric

Alla / below:

Mire, 2019, sekatekniikka 

... mixed media

&

Mini niittytilkut, 2018, sekatekniikka
Tiny field patches, 2018, mixed media








Kehystetyt ->:
Framed ->:

Und die Vögel singen nicht mehr, 2014, sekatekniikka
... mixed media

Suuren selän soutajat, 2014, sekatekniikka
... mixed media

Koska mikään ei sinulle riittänyt, 2014, sekatekniikka
Because nothing was enough for you, mixed media


Vasen reuna ylhäältä alas:
Left from top to down:

-, 2002, polymeerigravyyri
... polymeregravure

-, 2000, monotypia/ monotype

-, 2015, syanotypia/ cyanotype


Pienet alarivissä:
Small ones below:

Hautausmaa/ Graveyard
, 2010, syanotypia

Luurangot, 2014~2015, syanotypia kankaalle (vaaleanpunaisessa myös ruostemonotypia)
Skeletons, cyanotype on fabric ( rustmonotype on pink one also)








Ei nimettyjä joltain vuosilta, syanotypia kankaalle, punajuuren veri
With no names or known times, cyanotype on fabric, beetroot blood








Valkoiset:
Whites:

Alkuperäisiä Tuonelan tanssijoita , 2016, muotoon leikattu glitterkangas
Original dancer's of Tuonela, 2016, glitter fabric cut to shape


All - Nothing, 2018, sekatekniikka
... mixed media








Rämeenneito, noin ehkä 2009, epävakaa sekatekniikka
Ditchmaiden, 2009, mixed media






Sole belif, 2018, sekatekniikka
... mixed media








Oikealla:
Right:

Unohtuneiden rakkaustarinoiden kertoja, 2015, syanotypia kankaalle, siirtokalvo, ommel, kulta, hopea, kupari





The Narrator of Forgotten Lovestories, 2015, cyanotype on fabric, transfer film,sewing, gold, silver, copper


Ylhäällä:
Up:

Teepussi sydämiä, 2009, syanotypia, ommel, mehiläisvaha
Teabag hearts, 2009, cyanotype, sewing, beeswax






Ylhäällä:
Up:

Sympathy, 2008, teepussit, syanotypia, ommel
... teabags, cyanotype, sewing

Pilvet, 2019, kangas, paljetit
Clouds, 2019, fabric, sequins


Oikealla alhaalla:
Right bottom:

Mengelen riippumatto, 2011, teepussit, syanotypia, ommel...
Mengele's hammock, 2011, teabags, cyanotype, sewing...


Vasen/Left:

Valkaistu maailma, 2010, valkaistut valokuvat, ommel
Bleached world, 2010, bleached photographs, sewing






Projektiseinällä / on the projectwall:

Osia vuosilta noin 2000-2019
Particles from 2000-2019

Glitterkangas, syanotypia, serigrafia, ruostemonotypia, syväpaino, ommel, paperit,  teepussit, sideharso, kovetteet, punajuurimehu

Glitter fabric, cyanotype, serigraphy, rustmonotype, rotogravure, sewing, papers, teabags, gauze, hardeners, beetroot juice













11.1.19.

Alla mainitun residenssimatkan sisältöihin kuului luento (linkistä löytyy englannin kielinen taltiointi) : Suhail Malik: Contemporary Art → Ex-art: Retro-transfiguration Into the Commonplace. Minuun se vaikutti osin masentavasti, koska se vahvisti käsitystäni taiteen osasta markkinatalouden välineenä. Rakenteet vaikuttavat toimintaan kentällä, olipa kenttä mikä hyvänsä. Yksilöt voivat omien valintojensa myötä yrittää vaikuttaa ympäristöön, mutta on hyvä olla realistinen kuvitelmissaan muutoksen suhteen. Teemme kaikki osamme, halusimme tai emme, tavalla tai toisella. Se, mitä haluan taiteellani nyt tehdä, on antaa kokijalle vapaa mahdollisuus nähdä, tuntea, tulkita jne. mitä haluaa. Pienistä asioista rakentuu kokonaisuuksia. Omasta hetkellisestä perspektiivistämme riippuen, näemme asioita eri kohdista, kulmista ja etäisyyksistä. Vaatii aikaa ja vaivaa, nähdä kokonaisuus joka kantilta, eikä se aina edes ole mahdollista. Yrittää silti voi, muistaen vielä samalla, että kokonaisuuskin voi muuttua koko ajan, kuten kaikki. Joten ainoa totuus lienee jatkuva muutos.



Mire Nitro as an exhibition is not well planned long time before. Often exhibitions are applied and planned for a year or more before. That does seem stupid sometimes, as creative working may have slippery roads, and plans may seem like capturing freedom of natural change (but yes, for sure you can apply with open format, but will you then get the space you want...). While staying in residency on 2017, I saw a lecture by Suhail Malik (: Contemporary Art → Ex-art: Retro-transfiguration Into the Commonplace). It made my belief of art being a tool for market economy stronger. I do not generally feel that comfortable with idea of selling my creative works. The main point of them is to give something new in the brain of viewer, not being an object to own. So, it is more natural to share and give pieces for free for those who see the value of the idea. At the same time there are the needs of material world obviously. Balancing values of your own in the world you live in can be tricky. Anyways it seems important to live and deal with constant change, because it cannot be stopped, no matter how hard we try.    


Tiedote (7.12.18.)

Mire Nitro on hetken mielijohteen tulos. Usein näyttelyt haetaan ja sovitaan hyvissä ajoin, suurinpiirtein selkein näyttelysuunnitelmin. Vuoden 2017 residenssimatka sisältöineen sai minut kyseenalaistamaan tekemiseni mielekkyyden ja identiteettini kuvataiteilijana. Pohtiessani intensiivisesti omaa taiteellista työskentelyäni, sen motiiveja ja tarkoituksellisuutta, epäilin josko vain toistan itseäni. Sen takia, on nyt paikallaan koota samaan tilaan otteita vuosien varrelta, jotta näen olenko edennyt mihinkään. Tämän perusteella voi kartoittaa tulevaa kevein suuntaviivoin. Tämä ei ole myyntinäyttely.


Hanna Järvenpää on Käsämässä Pohjois-Karjalassa asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Teokset ovat noin vuosilta 2003 – 2019, osa ensimmäistä kertaa esillä ja osa toista tai kolmatta. Pohdinnan kohteena taiteilijalla ovat muun muassa ihmiskunnan käytöksen monimuotoisuus, sen yksipuolisuus, väistämätön muutos, siihen sopeutumisen vaikeus, tunteiden valjastaminen energiaksi luovaan työhön, sivusta seuraamisen antoisuus ja luopumisen sekä saamisen tuska.


Lempi tekniikoita:
Favourite techniques:

Syanotypia: vaihtoehtoinen valokuvausmenetelmä, joka perustuu rautasuolojen kemialliseen reaktioon UV- valossa. Kehitetään vedessä, lopputuloksena preussinsininen väri, jota voi patinoida esim. teellä.
Cyanotype: an alternative photographic method, that is based on chemical reaction of iron salts in UV-light. Developed in water, comes up in Prussian blue taht can be patinated for instance with tea. 

Ruostemonotypia: ruosteinen objekti asetetaan paperille tai muulle pinnalle, jätetään muhimaan kosteaan painon alle, ja korjataan sato kun muistetaan.
Rustmonotype: a rusty object is placed on paper or other surface, left in peace with moisture and weight, harvested when will be remembered. 

(Käsin)Ompeleminen: sohitaan lanka neulansilmään ja pistellään halutun kohteen läpi. Yleensä tarkoituksena liittää kappaleita yhteen.
(Hand) Sewing: very relaxing slow process usually aiming to attach pieces together. 

Silittäminen: tähän kun yhdistää palttauskankaan tai -nauhan, päästään edellisen tavoin palasten yhdistämiseen. Lämmittävä tekniikka talvella. Siloittaa myös mieltä.
Ironing: combined with fabric that melts with heat, works as previous to attach. 

Leikkaaminen: Muotoillaan ja poistetaan.
Cutting: Forming and removing.

Valo: antaa väriä pimeyteen. Voi sokaista.
Light: gives color in darkness. May blind.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti